Wednesday, July 25, 2012

Simpanan Duit Gaji Vs Simpanan Emas

salam semua entri kali ni nk menceritakan tentang perbandingan Simpanan duit Gaji dan Simpanan emas. sebagai susulan dari entri sebelum ini yang membanding simpanan emas dan simpanan asb di Entri ini dan mebanding kan simpanan asb dgn simpanan perak di Entri ini

ye la, asyik cerita perbandingan simpanan asb dengan simpanan emas je kan, sekurang-kurangkan asb cuba meminimumkan susut nilai yang berlaku pada duit gaji kita. kan ?

ada beberapa graf dari sumber berbeza yang mungkin boleh di jadikan perbandingan untuk melihat bagaimana susutnya nilai mata wang yang kita ada.... kita anggap awal graf itu sebagai permulaan kpd bermula duit kertas... dan akhir graf itu sebagai akhirnya...

kita ambil dollar America sebagai ukuran terhadap perbandingan dgn emas semasa ni

gaji emas

graf atas ni menunjukkan sekitar 2006 nilai harga emas semasa hampir sama dengan nilai matawang kertas . ( kita ambil Dollar Emerica sbg ukuran )

emas dan gaji

graf atas ni menunjukkan nilai matawang kertas ( Dollar America ) mengalami Susut Nilai berbanding dgn Emas Fizikal

gaji dan emas

Graf atas menunjukkan sifat berlawanan nilai matawang kertas ( Dollar America ) berbanding dengan Emas Fizikal. Di awal 2005 - 2008. USD dollar mengalami Kesusutan Nilai yang amat Teruk berbanding Emas.

inilah yang dimaksudnya Sheik Imran terhadap Ekonomi Eropah akan Runtuh ! bukan merudum, tetapi Runtuh !! Collapse !! seperti saranan beliau dalam video di dalam entri ini kenapa perlu simpan emas .



*bukan kata perlu tukar semua duit gaji tu kepada emas. memandangkan medium utama transaksi jual beli sekarang menggunakan duit kertas. jadi cukup la sekadar menukarkan sebahagian dari duit gaji itu kepada simpanan emas atau simpanan perak.




2 comments:

  1. tu yang amerikatakut sangat kalau malaysia nak guna emas sebagai duit rasmi... sebab nila dyuit diorang cuma sehelai kertas....

    ReplyDelete