Wednesday, September 19, 2018

7 Persoalan Mengenai Cukai Petak Hak Milik Strata

Soalan Lazim Mengenai Cukai Petak Bahagian Hakmilik Strata


Soalan Lazim Mengenai Cukai Petak Bahagian Hakmilik Strata
Soalan Lazim Mengenai Cukai Petak Bahagian Hakmilik Strata



CUKAI PETAK

1. Soalan: Apa itu Cukai Petak pada Hak Milik Strata?
  Jawapan: Cukai Petak ialah cukai yang dikenakan keatas hakmilik strata bagi menggantikan cukai tanah.
                                                                                                                                               
2. Soalan: Siapa boleh ambil Bil Cukai Petak?
  Jawapan: JMB/ Individu boleh mendapatkan Cukai Petak di Bahagian Hakmilik Strata dan Bahagian Hasil PTGS serta Pejabat Tanah Daerah. Perlu bawa maklumat hakmilik strata yang lengkap.
 
3. Soalan: Siapa yang keluarkan Bil Cukai Petak?
  Jawapan: Dikeluarkan oleh PTGS bagi hakmilik GRN/PN & PTD bagi hakmilik GM/PM.
 
4. Soalan: Siapa perlu bayar bil berkenaan?
  Jawapan: Bagi skim strata yang masih belum dikeluarkan hakmilik strata, masih tertakluk kepada Cukai Tanah (Master Title) yang dikutip oleh JMB. Manakala skim strata yang telah dikeluarkan hakmilik strata, Cukai Petak dibayar oleh setiap pemilik petak / JMB (Sila rujuk dengan JMB untuk maklumat lanjut).
 
5. Soalan: Dimanakah bayaran Cukai Petak boleh dibuat?
  Jawapan: Bayaran boleh dibuat di kaunter hasil PTGS & PTD seluruh Negeri Selangor.
 
6. Soalan: Cukai Tanah 2018 telah dibayar, adakah masih perlu bayar Cukai Petak 2018?
  Jawapan: Ya, Wajib bayar Cukai Petak 2018. Cukai Tanah 2018 yang telah dibayar akan dibuat pelarasan pada tahun 2019.
 
7. Soalan: Bagaimana untuk Urusniaga 2018 (Pindahmilik)?
  Jawapan: Rujuk kepada Arahan PTGS Bil.1/2018 : Pendaftaran Urusniaga Ke Atas Hakmilik Untuk Skim Pembangunan Berstrata Bagi Tempoh Peralihan Sebelum Pelaksanaan Cukai Petak Hakmilik Strata. Perlu bayar Cukai Petak semasa sebelum sebarang urusniaga dijalankan. Sekiranya terdapat tunggakan Cukai Tanah pada tahun 2017, ia akan dimasukkan ke dalam Cukai Petak semasa.


sumber

Monday, September 11, 2017

Doa Terapi Sakit Kulit dari Nabi Ayub

Kisah nabi ayub dan kesembuhan melalui air sejuk


doa kulit Doa Terapi Sakit Kulit dari Nabi Ayub
Doa Terapi Sakit Kulit dari Nabi Ayub


Just nak share satu doayang sangat hebat

Kisah nabi ayub as

Nabi ayub ni seorang yang kaya raya pd awalnya,semakin dia kaya semakin dia bersyukur.
Jadinya syaitan sgtlah dengki pada dia dan dia pon berjumpa pada allah utk meminta izin nak mengujinya.Allah izinkan dan berkata pd syaitan yang dia tak akan dpt menggugat iman nabi ayub.

Maka syaitan pon merosakkan harta benda nabi ayub dan anak2 nya mati dgn izin allah.Tetapi nabi ayub tetaplah sentiasa memuji allah walau apa yg dihadapi.

Syaitan pon pening,maka dia menghadap allah kembali utk minta izin nak datangkan penyakit pd nabi ayub.Sekali lagi Allah izinkan dan berfirman yg penyakit itu pun tidak dpt menggugat iman nabi ayub.

Maka syaitan pon dgn izin allah masuk ke dlm tubuh nabi ayub dan menyebabkan penyakit. Kalau nak dinisbahkan sama macam kanser tahap 4 la lebih kurang.

Maka setelah lama ditimpa penyakit sehingga kepalanya berulat. Maka pd satu ketika ketika dia solat ade malaikat purposely nak tgk apa nabi ayub buat bila dia sujud.masa nabi ayub sujud maka terkeluarlah ulat2 dr kepalanya.

Selepas salam dia mengambil kembali ulat2 itu dan meletakkan semula pd kepalanya. Malaikat pon sgt hairan dgn sikap nabi ayub.malaikat menanya kenapa berbuat begitu?

Nabi ayub berkata ulat2 tu segar bugar pd kepalanya,dia takut kalau mati ulat tu nanti kalau diadu pd allah di akhirat nanti maka dia x dpt masuk syurga.subhanallah !





Maka malaikat lantas menghadap allah dan bgtau perkara itu dan meminta kesembuhan utk nabi ayub.

Maka allah berkata pd malaikat supaya turun dan bgtau nabi ayub supaya berdoa meminta kesembuhan. Minta sahaja kesembuhan dan allah akan sembuhkan kerana sepanjang dia sakit dia x pernah meminta kesembuhan tp sentiasa memuji allah.

Bila diberitahu nabi ayub utk doa kesembuhan,tau tak apa nabi ayub kata?

Surah Al-Anbiya, Verse 83:
وَأَيُّوبَ إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَأَنتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ

Dan (sebutkanlah peristiwa) Nabi Ayub, ketika ia berdoa merayu kepada Tuhannya dengan berkata: "Sesungguhnya aku ditimpa penyakit, sedang Engkaulah sahaja yang lebih mengasihani daripada segala (yang lain) yang mengasihani".

Nabi ayub tidak meminta kesembuhan tetapi terus memuji allah.
Lantas allah menurunkan ayat ni :

Surah Sad, Verse 42:
ارْكُضْ بِرِجْلِكَ هَٰذَا مُغْتَسَلٌ بَارِدٌ وَشَرَابٌ
(Maka Kami kabulkan permohonannya serta Kami perintahkan kepadanya): " Hentakkanlah (bumi) dengan kakimu " (setelah ia melakukannya maka terpancarlah air, lalu Kami berfirman kepadanya): " Ini ialah air sejuk untuk mandi dan untuk minum (bagi menyembuhkan penyakitmu zahir dan batin) ".

Maka kawan2 sekalian inilah ayat yg boleh menjadi antidot kpd segala penyakit kita al anbiya , 83 + 84.

Boleh lah dibaca pd air dan hembuskan(dalilnya ialah ayat 42,surah sod),niat utk kesembuhan.

Yelah diuji oleh seorang ustaz pd kulit yg bermasalah dan sgt mujarab.

Selamat beramal ye !




Wednesday, September 6, 2017

Doa Menghilangkan Rasa Malas


salam hormat.... hari ni saya nak kongsikan doa hilangkan rasa malas, atau berhutang banyak....


harini nak share satu doa untuk menghilangkan sifat MALAS.  Doa ni diambil dari sebahagian Al-Ma'thurat. Jadinya, memang terlepas dari unsur-unsur khurafat..

Doanya ini sangat ringkas, padat dan tepat. Kalau usaha sikit, InsyaAllah sangat mudah untuk dihafal... mari sama2 kita amalkan, semoga menjadi lebih rajindan kurang hutang di masa akan datang..

doa malas Doa Menghilangkan Rasa Malas
Doa Menghilangkan Rasa Malas 



TERJEMAHANNNYA LEBIH KURANG BEGINI :

Allahumma inni a'uudzubika minal hammi wal hazan.
Ya Allah ya Tuhan kami, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada keluh kesah dan dukacita.

Wa a'uudzubika minal 'ajzi wal kasal. 
Dan aku berlindung kepada-Mu dari lemah kemahuan dan malas.

Wa a'uudzubika minal jubni wal bukhl. 
Dan aku berlindung kepada-Mu daripada sifat penakut dan kedekut.

Wa a'uudzubika minal ghalabatiddaini wa qohrirrijaal. 
Dan aku berlindung kepada-Mu daripada tekanan hutang dan kezaliman manusia.


tidak lengkap rasa jika kita x tau sejarah doa di sebalik ddoa ini

ASBABUL NUZUL
(Sebab-sebab penurunan)

Diriwayatkan oleh Abu Sa'id Al Khudri r.a. :

Masa zaman Rasulullah s.a.w dulu ada seorang sahabat yang bernama Abu Umamah. Dia sangat miskin dan setiap hari (siang dan malam) dia tinggal di masjid. Cerita perihal keanehan pada diri Abu Umamah diketahui ramai sehingga Rasulullah s.a.w juga tahu. Baginda memanggil Abu Umamah dan bertanya kenapa dia bersikap begitu. Lalu, Abu Umamah pun cerita tentang betapa banyaknya hutang yang tak dapat dibayarnya sampai tak boleh nak balik dan tinggal kat rumah.. Bila dengar penerangan dari Abu Umamah, Rasulullah s.a.w merasa sungguh hiba dan berkata, "Mahukah kamu kuberi beberapa kalimat? Amalkanlah dengan baik setiap hari, nescaya Allah akan melenyapkan kesedihanmu dan memberimu kelonggaran"... Rasulullah s.a.w terus membaca doa di atas.

Abu Umamah mendengarnya dengan baik dan dia membaca kalimat yang diajarkan oleh Rasulullah s.a.w itu siang dan malam dengan penuh yakin bahawa Allah akan memberi kelonggaran kepadanya. Lepas beberapa hari, kesedihan dan kedukaan yang dialami Abu Umamah berkurang dan akhirnya hilang semua sekali dan terbuka mindanya untuk mendapatkan usaha yang baik. Dia akhirnya menjadi usahawan yang berjaya sehingga semua hutang-hutangnya dapat terbayar semuanya dan dia menjadi orang yang kaya


Selamat beramal.


Monday, March 13, 2017

Ramai anak muda bankrup sebab kereta ? betul ke ? Jom baca perkongsian ini...


Ramai anak muda bankrup sebab kereta ? betul ke ? Jom baca perkongsian ini...



Bankrup sebab kereta 



Kereta, bangkrap dan ride sharing

Jika anda mengikuti (follow) orang-orang yang sentiasa memberikan nasihat mengenai pengurusan kewangan di media social, pasti anda pernah membaca nasihat-nasihat yang berbunyi “Anak muda jangan beli kereta lagi bila baru dapat kerja” dan bunyi-bunyi yang membawa maksud yang sama waktu dengannya.

Persoalannya, relevankah nasihat seperti itu? Engkau siapa nak nasihat aku.

Jawapannya, ya, nasihat itu relevan.

Tahukah anda, lebih dari 25% orang yang difailkan bangkrup di Malaysia berpunca dari satu objek bernama KERETA. Ya, mereka diistiharkan bangkrup kerana gagal menjelaskan ansuran bulanan kereta. Bukan benda gurau ini. Statistik rasminya 28,374 kes atau mewakili 27.94% (dari tahun 2011 – 2015) bangkrup difailkan adalah kerana kereta. Yang menarik lagi, dari jumlah keseluruhannya, 22.52% adalah berumur 25-34 tahun(1).

“Dah tu, tak boleh nak pakai kereta langsung ka?”

Boleh, tiada masalah pun hendak memiliki sebuah kereta. Namun, hakikat dan realiti yang berlaku, gaji graduan dianggarkan purata sekitar RM2,500, mengikut perkiraan, kita hanya mampu membeli viva atau axia sahaja. Namun, reality tidak begitu. Yang ‘diangkat’ adalah City dan Vios. Jika anda membayar ansuran bulanan lebih dari 15% gaji anda, maka anda sebenarnya sudahpun membuat ‘dosa kewangan’. Antara formula yang di pakai oleh #TheSophisticatedInvestor adalah 20/5/10 yakni 20% pendahuluan, 5 tahun penjiman dan bawah 10% gaji anda(2). Anda juga boleh membuat kiraan sendiri, sebenarnya bila anda membayar 20% wang pendahuluan, anda membayar kurang kadar keuntungan bank berbanding dengan skim 0% pendahuluan dan 10% pendahuluan.



Kebanyakan orang, hanya memikirkan soal bayaran bulanan sahaja, kadang-kadang ‘terlupa’ untuk mengambil kira soal perlindungan kenderaan, lesen kenderaan bermotor (lebih dikenali roadtax), penyelenggaraan, minyak, tol dan parkir semasa membuat keputusan untuk membeli kenderaan. Lepas ‘loan’ bank dianggap sudah mampu memiliki kenderaan.

“Masalahnya, kami guna kereta nak pergi kerja.”
Saya terbaca artikel yang ditulis oleh Alan Tong (3) dimana beliau berkongsi mengenai kos yang dapat dikurangkan bilamana kita menggunakan Ride Sharing (Grab, Uber) dan pengangkutan awam yang lain. Membuat pengiraan dimana jika kita membelanjakan RM1500 untuk kos berkaitan kenderaan, dengan menggunakan kaedah ride sharing dan pengangkutan awam, anda boleh jimat separuh. Wow kan!

Dalam masa yang sama, saya juga tidaklah menutup mata mengenai harga kereta di Malaysia. Sebab itu, saya antara orang yang tiada ada masalah langsung bilamana dihebohkan “Najib hendak jual proton ke China”. Tidaklah sampai bersorak gembira. Ini adalah kerana, anda perlu mengetahui bahawa Malaysia mengamalkan dasar memberi perlindungan kepada kereta nasional dengan menaikan cukai dan harga kereta import. Sebab itu, saya menyokong langkah liberalisasi industry automotif negara. Pun begitu, punca utama masih ke pengguna bilamana terlalu mengidamkan kereta yang melebihi kemampuan dan juga pengurusan kewangan peribadi yang tidak teratur.

Semuanya terpulang kepada diri sendiri. Jika tersilap, ada caranya untuk menyelesaikan. Beban itu realitinya dirasa, namun bilamana EGO mengusai diri dan tidak mahu mengaku salah, siapa pun tidak boleh membantu.


Sumber asal


Gambar di bawah adalah sekadar rujukan tambahan untuk para pembaca. Ramai dari kakitangan kerajaan yang terjerat dengan skim tanpa deposit membeli kereta idaman mereka, lalu akhirnya tidak mampu meneruskan bayaran bulanan mereka.



Wednesday, February 15, 2017

Senarai SKIM Cepat Kaya Malaysia 2017

Sejak dari zaman dahulu lagi, datuk nenek moyang bangsa Melayu kita ni memang cukup terkenal dengan semangat berniaga mereka, tengok sajalah Melaka gah sebagai pusat pelabuhan terkemuka dunia sejak diasaskan oleh Parameswara.

skim cepat kaya 2017
Jerat Skim Cepat kaya 2017



Tapi itu dulu la kan, sekarang lain pula ceritanya, orang kita sekarang terutamanya melayu ramai daripada kita adalah bekerja makan gaji, jadi bila makan gaji ni pendapatan lebih kurang cukup cukup atau cukup tak cukup je bila tiba tengah bulan.

Jadi wujudlah manusia yang mula mengeksploitasi keadaan ini dengan menwujudkan skim skim MELINGKUPKAN ORANG NI.... TAK KIRA BANGSA ! YANG MEMPERALATKAN AGAMA PUN TIDAK KURANG HEBATNYA. Mereka memperkenalkan skim-skim cepat kaya cepat kayap yang bertujuan untuk mengaut keuntungan dengan menipu orang orang yang tamak dengan memaparkan simbol-simbol kekayaan palsu seperti kereta mewah, rumah besar, cek juta-juta, dan banyak lagi.


Jadi sebagai salah satu usaha untuk mengelakkan lebih ramai lagi rakyat Malaysia, khususnya bangsa Melayu yang menjadi mangsa skim penipuan jijik seperti ini,

kami senaraikan beberapa nama skim cepat kaya yang cukup terkenal di Malaysia ini. Sila buat semakan sebelum mengambil keputusan untuk melaburkan wang beribu-ribu ringgit yang disimpan sejak bertahun-tahun tu.


Senarai Skim Cepat Kaya/Ponzi (setakat Jan 2017)

SUDAH HANGUS aka TERSONTOT

Komuniti Ikhlas - 2016
Pok Din Empire Bodo bodo - 2016
Alfafa Banglo Misteri – 2016
Highway Group - 2016
CPO Trading - 2016
Mecca Fund Shit Saidey - 2016
Kongsimakan KongsiBala - 2016
Moores Capital FX- 2016
NexusFX – 2016
VenusFX - 2016
SolarBond - 2016
RBH Agro(skim ternak lembu) - 2016
WadiahTrading – awal 2016
AZFX - 2016
MX3 - 2015
Tok Belagak Emas Delay. - 2015
Ufun Utoken Unascos - 2015
GwgFX (dikuburkan oleh Luq) - 2015
EMGoldex
1Whp (skim Anak Dazit buat head hunting besar-besaran sblm Mymi1- 2015)
Kelab Raja Kereta
Perfway
Kazanah Bangsa
Geneva Gold
MGCfx/MGCare
MMM
Swisscash
YSLM(bakal orang terkaya dunia) – 2014
Rania Marketing - 2015
Pegasus Bullion – 2014
VGMC - 2014
Boss Venture
Asia Business Machine bhd
Azxpro
AZZ marketing
Double Fast Track
Mastajak FX
Rainbowfx
Tawund
WCP






TENGAH HANGUS aka Nazak

Mymi1 Anak Dazit (Skim paling HOT)
BookCoin
Bitkingdom
MybcWorld
AuraSfx
FXUnited
Pencil.my
PNZ Rebond
OG1Asean
ARBA Network /CWC


TENGAH MELETUP-LETUP 

Zenith Gold
Letchat
Getthis
MonSpace
BitClub Network
Gagasan Ummah
DinarDirham
KRUBAL
OD Capital
MGSB i-comey kosipitih
WBW

POTENSI HANGUS

Mface (Nyawa liat)
iTijari
AGR car trade
GMJ4u
Phytoscience (Nyawa Liat jugak)
Affiliate Junction ( Pun nyawa liat)
DCHL perfume (sekejap ada sekejap hilang. skrg masih active di Sabah)
MCOcean (nyawa liat)
JJ Poor to Rich
ABN Network
Bio Niaga Abu Nur
iBiz Star Network
Coince
Eurobits
IGOfx
T1FX
MCX Forex
THWGlobal
MYM Programme
PTM4U
Amazing7 society
MMC (mamacaptain)



Jangan lupa untuk kongsikan maklumat ini dengan ahli keluarga dan rakan-rakan anda, supaya kita tidak menjadi mangsa skim bodoh sebegini,